Top 3 digitalisatie trends in facility management

Facility managers, de stille helden van kantoor. Dankzij facility managers kunnen we comfortabel en efficiënt werken in een geoptimaliseerde werkomgeving. Aangezien kantoren enorm aan het veranderen zijn en de bezettingsgraad op kantoor afneemt, wordt er flexibiliteit verwacht van de facility managers om op nieuwe manieren dezelfde comfort aan te bieden aan medewerkers. Maar hoe ziet de toekomst van facility managers eruit in de digitaliserende wereld?

Gebouw-buiten-3

 

Wat is facility management?

Om de toekomst van facility managers te analyseren is de eerste stap om te begrijpen wat het vak nou inhoudt. Facility managers zijn verantwoordelijk voor het optimaliseren van de werkomgeving, zowel de fysieke als de digitale elementen.

Het doel van facilitaire managers is om de nodige ondersteuning te bieden aan verschillende afdelingen om zo alle activiteiten die binnen het bedrijf verricht worden te verbeteren. Op deze manier kan het bedrijf alle doelstellingen efficiënt voltooien. Deze taken kunnen variëren van efficiënt inrichten van een gebouw tot aan bijvoorbeeld leidinggeven aan schoonmakers en catering. Hierin wordt er onderscheid gemaakt tussen hard en soft services.

Hard services zijn gericht op onderhoud en management van fysieke elementen en voorzieningen die onderdeel zijn van een gebouw, zoals verlichting, ventilatie, airconditioning, etc. Facility managers zijn hierin verantwoordelijk om alle benodigde voorzieningen op orde te hebben binnen een gebouw om een veilige en gezonde werkomgeving te creëren voor de mensen binnen het gebouw.

Soft services zijn gericht op persoon gerelateerde services die ervoor zorgen dat de mensen binnen het gebouw niks tekortkomen. Hierbij kun je denken aan services zoals catering, schoonhouden van sanitaire voorzieningen, beveiliging van gebouwen, etc.

Er komt dus veel verantwoordelijkheid bij kijken en daarom wordt een hoge mate van flexibiliteit verwacht. In het huidige klimaat zien wij al veel veranderingen op gebied van kantoren. De ISS-groep heeft onderzoek verricht in de belangrijkste trends binnen de FM branche. Digitalisatie en technologische ontwikkelingen spelen hierin een grote rol. Hieronder een overzicht van drie belangrijke trends in digitalisatie voor facility managers. 

 

Top 3 trends in digitalisatie voor facility managers

 

1. Smart buildings


Het proces van het optimaliseren van kantoorruimtes wordt steeds vaker geautomatiseerd. Smart Buildings zijn gebouwen waarvan de functionaliteiten zijn gebaseerd op het automatisch aanpassen aan de aanwezigen en de activiteiten binnen een gebouw. Hierbij wordt data verzameld en ¨leert¨ het gebouw als het ware om een optimale werkomgeving voor eenieder aan te bieden, gebaseerd op verzamelde gegevens.

Het doel van de Smart Buildings is het beschermen van onder meer de gezondheid, de veiligheid en de productiviteit van werknemers. Door de omgeving aan te passen aan de individuele behoeftes van werknemers kan zo voor elke werknemer een prettige en gezonde werkomgeving gecreëerd worden.

Op den duur zal hierbij slechts minimale menselijke ingrijpen nodig moeten zijn op gebied van bijvoorbeeld HVAC (verwarming, ventilatie, en airconditioning), verlichting, beveiliging, etc. Ook kan de bezetting van het gebouw gemonitord worden om zo efficiënter gebruik te maken van de elementen; als een deel van het gebouw bijvoorbeeld na 3 uur niet meer wordt gebruikt is het immers niet nodig om hier de verwarming of airconditioner aan te laten. Zo kun je ook nog eens duurzamer te werk gaan. 

Deze slimme technologie en personalisatie kan doorgaans verschillende services optimaliseren. Bijvoorbeeld binnen de catering kun je technologie toepassen om het aanbod aan te passen aan de verwachte aanwezigheid op kantoor en de voorgaande voorkeuren van deze medewerkers. Zo kun je voedselverspilling tegen gaan en je services meer gericht aanbieden aan de hand van de behoeftes van de aanwezigen. 

Het voordeel van het creëren van een Smart Building kan dus zorgen voor efficiëntie binnen de FM-branche, geld en energie besparing op gebied van klimaat- en verlichtingssystemen én geautomatiseerde optimalisering van de werkruimtes binnen een gebouw.

 

2. Internet of Things (IoT) bij thuiswerkers


The Internet of Things (IoT) omvat een groeiende trend wat vaak hand in hand gaat met Smart Buildings. IoT omvat het proces van voorwerpen verbinden aan het Internet om deze aan elkaar te koppelen, data hiervan te verzamelen, analyseren, en op basis hiervan actie te ondernemen.

In tijden waarin er veel vaker thuis wordt gewerkt kan de IoT ook helpen in het optimaliseren van de thuisomgeving van medewerkers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van koffiezetapparaten aan bedrijfssystemen zodat er tijdig nieuwe koffie naar de werknemers toegestuurd kan worden om aan hun individuele behoeften te voorzien. De mogelijkheden zijn hierin eindeloos en zullen zeker in de toekomst verder toenemen.

Door nu al te onderzoeken waar de thuiswerkers op gebied van voorzieningen tekortkomingen ondervinden, kun je een voorloper worden op de technologische ontwikkelingen van de kantoren van de toekomst!

 

3. Augmented Reality

Augmented Reality (AR) is een technologie waarmee digitale elementen kunnen worden toegevoegd aan de werkelijkheid. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een apparaat zoals een mobiele telefoon of een bril die de omgeving filmt en hier deze elementen projecteert.

Bij hard services kan AR ingezet worden om onderhoud te effectiever te plannen en uit te voeren. Indien er een melding wordt gemaakt van schade, kun je van tevoren met behulp van AR bijvoorbeeld alle mogelijke oplossingen uitproberen om in te schatten wat de meest effectieve manier is om het probleem op te lossen. Deze oplossingen kunnen dan doorgespeeld worden aan de monteurs die dan met een hele minimale kans op inschattingsfouten het onderhoud kunnen uitvoeren door middel van AR gestuurde instructies.

Ook kan AR ingezet worden om ruimtes binnen een gebouw te kunnen visualiseren al voordat het gebouw er staat. Hiermee kan er effectief feedback gegeven worden of alvast gepland worden hoe er effectief gefaciliteerd kan worden in het bedrijf op basis van de gevisualiseerde ruimtelijke indeling.

scherm-facility-manager-3

 

Nieuwe technologische ontwikkelingen bieden nu al heel veel kansen om het werk van facility managers te optimaliseren. Smart Buildings, Internet of Things en Augmented Reality bieden hierbij grote mogelijkheden die in de toekomst alleen maar verder ontwikkelt zullen worden. Om een voorloper te zijn op dit gebied is het cruciaal om hier flexibel in te zijn en de verbeter mogelijkheden binnen jouw bedrijf te analyseren. Daarom is het nu tijd om te werken aan de toekomst!

Bron: ISS