De toekomst van catering door de ogen van: Patrick Janssen

In het vierde deel van onze blogserie De toekomst van catering door de ogen van.. spreken we met Patrick Janssen om zijn visie met ons te delen. Inzichten vanuit zijn expertise in conceptontwikkeling en zijn persoonlijke passie voor voedsel bieden een verfrissende blik op catering van de toekomst. 

Patrick Janssen Hutten foto blog BestelBewuster

Patrick Janssen is sinds 2019 conceptontwikkelaar bij Hutten. Samen met een divers team draagt Patrick de verantwoordelijkheid voor concepten die Hutten op locaties aanbiedt.

Na het afronden van zijn studie is hij in de wereld van food terechtgekomen, wat uitgegroeid is tot een grote passie in zowel werk- als privésfeer. Nieuwe eetconcepten uitproberen, koken en ook zeker uit eten gaan spelen daarbij een grote rol.

 

¨Eten en uit eten gaan zijn voor mij een beleving. Naast het eten is dat ook het showtje eromheen. Dat begint vanaf het reserveren tot je uiteindelijk weer thuis bent en het hele spel ertussen.¨

 

 


Het stilvallen van de horeca heeft daarom op verschillende facetten een rol gespeeld. De plotselinge veranderingen hebben de noodzaak voor snelle creatieve oplossingen en alternatieven vergroot. Bij Hutten zijn er verschillende nieuwe initiatieven ingezet en wordt er veel nagedacht over de toekomst van bedrijfscatering.

 

¨Als alles straks weer opengaat, hoe gaat dat eruitzien? Wij hebben al conceptaanpassingen gemaakt die Covid-gerelateerd zijn zoals de manieren van het verpakken van voedsel. Wanneer stopt dat? Blijft dat voor altijd? Wat wordt de nieuwe hygiënestandaard bij een bedrijfsrestaurant? Het is ook een spel tussen aanbod en waste. Je beschikbaarheid moet goed zijn, maar je wil ook niet te veel weggooien. Het is een grote puzzel eigenlijk.¨

 

Ontwikkelingen in catering

 

Om de puzzel compleet te maken, is het overigens ook belangrijk om rekening te houden met de ontwikkelingen in de cateringindustrie tijdens pre-Covid tijden. Belangrijke thema´s hierin zijn volgens Patrick gericht op verantwoord eten en behoefte aan een groter aanbod. Ook bij conservatieve markten zoals de benzinestations is een duidelijke transitie te zien geeft Patrick aan:

 

¨Zo zie je dat ook daar de behoeftes van mensen verschuiven. Het duurt niet lang meer en dan zijn de gehaktballen en gehaktstaven niet meer de grootste productgroep. Dat begint heel klein met een groentesmoothie maar het vegetarische aanbod is al veel groter dan vijf jaar geleden.”

 

Hierin is het belangrijk om aan de vraag te voldoen en duidelijk kennis te geven over de producten die in de schappen liggen, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken in hun aankopen. Vooral met het groeiende aanbod is deze communicatie belangrijk, benoemt Patrick.

Ook binnen de bedrijfscatering zal dit in de toekomst een grotere rol spelen, voorspelt hij. De meest opmerkelijke voedsel trends zijn de vraag naar meer onbewerkte producten, een veganistisch en vegetarisch aanbod, en de eiwittransitie. Hutten is hier op vele aspecten een koploper in met hun sterke visie op gebied van duurzaamheid, circulariteit, en een divers en gezond aanbod.

Goed luisteren naar de behoefte van de gasten, nieuwe initiatieven introduceren en goed kijken naar hoe de toekomst van catering eruit gaat zien zijn focuspunten binnen Hutten om zo effectief mogelijk met de veranderingen mee te bewegen.

 

De toekomst van bedrijfscatering

 

De toekomst biedt veel mogelijkheden voor vernieuwingen binnen bedrijfscatering. Traditionele bedrijfscatering zal wellicht niet meer hetzelfde zijn, maar zal ruimte moeten maken voor een nieuwe vorm hiervan. Om deze kansen optimaal te kunnen benutten moet je kijken naar verschillende facetten, benoemt Patrick, onder andere technologie en convenience catering kunnen een grote rol spelen.

Technologie kan daarbij ingezet worden om het aanbod te vergroten, zoals het creëren van vleesalternatieven in verschillende varianten, of om het aanbod digitaal ter beschikking te stellen aan de kantoorbewoners, bijvoorbeeld door middel van een app. Technologie zal het aankomende jaar zelfs een belangrijkere rol spelen, denkt Patrick.

 

¨Voorheen had je natuurlijk rotatie, je weet wat je kan verwachten: hoeveel gasten je ongeveer op een dag krijgt en wat een beetje de behoefte is van je gasten op locatie. Maar straks wordt dit heel anders¨

 

Als we straks gedeeltelijk terugkeren naar kantoor willen we op de dagen dat we er zijn een breed aanbod hebben. Daar kan technologie een oplossing in bieden door het bijvoorbeeld mogelijk te maken om van tevoren eten te bestellen en op basis van de bestellingen catering aan te bieden.

1Patrick Janssen, Hutten catering BestelBewuster

 

 

 

¨Het transparant maken van je aanbod en de bestelmogelijkheid van je gast zijn belangrijk. Of dit dan digitaal of fysiek zal zijn, is dan net even wat de behoefte is van de locatie.¨

 

 

 

Convenience catering is een snelgroeiende trend binnen de cateringindustrie, vindt Patrick. Door dit stukje service toe te voegen aan producten waardoor klanten gemakkelijk een kant-en-klaar maaltijd kunnen meenemen, biedt kansen om hier een hoger bonbedrag voor te rekenen. Uiteindelijk kan dit helpen om omzetverlies door ontbrekende rotatie enigszins te compenseren. Om dit te kunnen doen is het echter wel extra belangrijk om in te spelen op de behoefte van de gast en hun intrinsieke motivatie aan te wakkeren om geen eten mee te nemen vanuit huis.

 

¨Je moet roeien met je riemen die je hebt. Maar het gat tussen de resultaten die je kunt behalen door het bonbedrag te vergroten en het aantal mensen dat weer naar kantoor zal komen, is niet evenredig aan elkaar denk ik. Je moet daarom niet op 1 paard inzetten maar juist verschillende initiatieven uitproberen. ¨

 

Tips om voor te bereiden op de toekomst

 

Tip 1:

Als ik voor mezelf spreek is het dat je echt goed moet luisteren en kijken naar wat de behoefte is van de gast en daarop inspelen. Dat is denk ik de belangrijkste. 

 

Tip 2:

Daarnaast, is het belangrijk om waste op een bepaalde manier te gaan managen. Aanbod versus wat je weggooit. Dat is ook weer gelinkt aan tip 1: Als je die behoefte beter inschat dan kan je daar wat makkelijker mee omgaan of op een andere manier mee omgaan. En als je dus iets weg moet gooien, moet je gaan nadenken of deze reststroom nog te verwaarden is op een andere manier.

 

 Tip 3:

Zoeken naar afzetmarkten die wel in je core business zitten of net daarbuiten, om omzetten te genereren.