De toekomst van catering door de ogen van: Joost Homminga & Bas Terlingen

Hoe gaat de catering van de toekomst eruit zien en hoe kunnen we ons hierop voorbereiden? In het derde deel van onze serie De toekomst van catering door de ogen van… spreken we met Bas Terlingen en Joost Homminga van lloff, facilitaire horecaspecialisten, om hun visie hierover te verkennen.

 

Bas Terlingen en Joost Homminga lloff bestelbewusterBas Terlingen en Joost Homminga ontmoeten elkaar tijdens hun studie Facility Management waarna beiden uitgebreide carrières binnen de facilitaire horeca op hebben gebouwd.

Beiden bereikten het punt in hun carrières waarbij de overstap werd gemaakt naar het zelfstandig ondernemerschap. ¨Kunnen we dat niet samen doen?¨ vroegen de heren zich af en dat was het begin van lloff.

 

In 2020 zijn Bas en Joost druk bezig geweest met het opzetten van de ondernemers coöperatie lloff, waarbij zzp´ers in de facilitaire horeca samenwerken om het primaire proces binnen de werk- en leeromgeving, de culturele sector, evenementen en congressen te ondersteunen.

 

¨We zijn nu met 4 man, dus we zijn verdubbeld in aantal. En we hebben eigenlijk allemaal onze eigen discipline. Natuurlijk zit daar ook wel overlap in maar we hebben allemaal onze specialisatie. Dat is ook een beetje de gedachte achter ons concept; alle specialisten onder 1 dak hebben.¨ - Bas

 

De toegevoegde waarde van het verbinden van professionals is elkaar stimuleren om het beste uit elkaar te halen en het uitbreiden van persoonlijke netwerken. Anders kijken, anders denken en anders doen geeft nieuwe inzichten en creatieve oplossingen om vraagstukken op te lossen, geeft Joost aan. De ambitie achter lloff is niet om miljonair te worden maar om met leuke mensen samen te werken aan vernieuwende projecten, voegt Bas hieraan toe. Met leuke mensen werken en mensen verbinden aan elkaar is een belangrijk aspect ook voor in de toekomst.

 

Ontwikkelingen tot nu toe

Bij het terugkijken naar de carrières van Bas en Joost zien zij veel ontwikkelingen binnen de catering branche waarvan enkele opmerkelijke. Joost benoemt hierbij een golf dat is ontstaan vanaf begin 2000, waarbij bedrijfscatering een soort logistiek proces was.

 

De melk, het plakje kaas en de boterham moest op het juiste moment, op de juiste tijd, door de juiste medewerker worden geserveerd tegen de laagst mogelijke kosten.

Tegelijkertijd zag je in die tijd ook een aantal kleinere partijen opstaan, die zeiden het kan ook anders. En die hebben de beleving weer teruggebracht in catering en ik denk ook dat door die partijen die hele branche is opgeschoven veel meer naar horeca matig denken. Niet kostengericht maar gastgericht. – Joost

 

Daarnaast zijn er veel ontwikkelingen geweest op gebied van het assortiment, bewust omgaan met ingrediënten, gezondheid en vitaliteit, voegt Bas hieraan toe. Dit zijn belangrijke thema´s die zijn opgekomen de afgelopen jaren en die nog zeker lang belangrijk zullen blijven.

 

Uiteraard hebben de ontwikkelingen in 2020 een grote rol gespeeld binnen de facilitaire horeca. Hoe het er in de toekomst uit gaat zien is lastig vast te stellen maar wel kun je al voorbereiden op verwachte trends die hieruit zullen ontstaan binnen de catering.

 

¨Op kantoor zijn zal veel meer een ontmoetingsmoment worden. Dat bedrijfsrestaurant wat vroeger de massa was zal nu eerder de ontmoetingsplek worden waar je met elkaar eet en waar je sociale werkleven plaatsvindt. ¨ - Bas

 

Mensen ontmoeten maar ook juist gepersonaliseerde service, zijn een groot gemis tijdens de Corona crisis en zullen zeker in de toekomst belangrijke thema´s zijn.

 

De toekomst

Om hierop in te spelen is welbevinden een cruciaal aspect, geeft Joost aan. Persoonlijke service aanbieden kan daarbij een uitdaging zijn als elk individu hierin andere behoeftes heeft. De een geniet wellicht van meer contactmomenten tijdens het eten waar de ander die behoefte niet heeft. Technologie gaat daar een rol in spelen, geeft Joost aan. Door het implementeren van bijvoorbeeld pick-up points geef je de gasten de mogelijkheid om zelf te bepalen wat, waar en hoe laat zij willen eten.

 

Technologie zal op meerdere fronten cruciaal zijn om persoonlijke service aan een diverse groep mensen te kunnen bieden.

 

Hier kan het gaan om bestel apps, beschikbaarheid van assortiment en momentum - ervoor zorgen dat je lunchperiode flexibeler wordt zodat mensen niet in grote massa´s bij elkaar zitten. Om dat te bereiken moet je gebruik maken van technologie, anders krijg je dat niet voor elkaar. – Bas

 

Hoe ver deze ontwikkelingen zullen gaan is nog de vraag. Beide heren zijn het met elkaar eens: het moet niet te ver gaan. Het gebruik van gadgets is een leuke aanvulling op dienstverlening, maar dan moet je er wel een momentum omheen creëren, vindt Bas. Gastvriendelijkheid en beleving is daarbij cruciaal, benoemt Joost. Technologie wordt vaak ingezet om het eten makkelijker te maken: je kunt gemakkelijk bestellen, het eten wordt aan je deur afgeleverd en je hoeft het alleen nog op een bord te leggen. Een simpel proces, maar een stuk beleving ontbreekt vaak.

 

¨Die persoonlijke touch van uit eten gaan in een restaurant ontbreekt. Plotseling ligt het eten toch iets minder mooi op je bord, is je huisgenoot de bedieningsmedewerker en zit de wijn in het verkeerde glas. Het zijn allemaal kleine dingen waaraan je merkt wat gastvriendelijkheid allemaal doet.¨ - Joost

 

Dat stukje momentum creëren zie je op creatieve manieren terugkomen binnen de branche. Instructiefilmpjes van restaurants die precies uitleggen hoe je het eten op je bord moet leggen zoals het normaliter in het restaurant geserveerd wordt, bijvoorbeeld. Soortgelijke ontwikkelingen en creatieve oplossingen helpen de cateraar om zich te ontwikkelen en vernieuwen.

  

Tips om voor te bereiden op de toekomst

 

Joost: 

De tijd is er om de dingen net even wat anders aan te pakken. Anders kijken, anders denken, anders doen. Dat is wat ik als tip mee zou willen geven. Ga je gastvriendelijkheid en dienstverlening net even anders benaderen en hou rekening met het welbevinden van je gasten. Dat zouden mijn tips zijn: blijf wendbaar, blijf verassen en verwonderen over wat er gebeurt maar ga het ook anders benaderen en speel in op de veranderingen. 

Bas:

Luister naar je gast, maak je dienstverlening zo persoonlijk mogelijk, maar zorg er wel voor dat je aanbod breed is zodat er voor ieder wat wils is. Maak van het eten in je werkomgeving een beleving en zorg dat het aansluit bij de doelstellingen van het primaire proces van je organisatie.