Automatisering in de catering: 24/7 persoonlijke service

 

Als we trek krijgen willen we graag zo snel mogelijk eten. Maar eetschema´s verschillen per persoon; de een eet graag om 12 uur lunch en de ander om 14 uur. Van cateraars wordt vaak verwacht dat er een vers en volledig aanbod aanwezig is op het moment dat klanten besluiten gebruik te maken van de services.

Dit lijkt haast onmogelijk aangezien cateringservices vaak wat gelimiteerd zijn in hun servicemogelijkheden. Gelukkig komen er steeds meer mogelijkheden om een gepersonaliseerde en constante service aan te bieden aan klanten, vaak met behulp van technologie. Je leest hieronder meer.

Drone kantoor bezorgen catering 3-1-1-1

 

 

Nadelen traditionele catering

Er zijn verschillende manieren van cateringservices aanbieden; bijvoorbeeld op basis van bestellingen of in de vorm van een buffet, waarbij er een groot aanbod aan voedsel klaarligt en de gasten zelf hun eten kunnen opscheppen.

Waar je bij een buffet de mogelijkheid hebt om zelf je gerecht samen te stellen, ben je vaak gelimiteerd aan het aanbod eten dat nog beschikbaar is. Eet je bijvoorbeeld je lunch wat later, dan bestaat de kans dat het aanbod kleiner is dan eerder op de dag. Dit kan voor verschillende ongemakken zorgen: of je moet de restjes bij elkaar schrapen of je moet tegen je persoonlijke eetschema ingaan om op andere tijdstippen te eten.

Overigens kan traditionele catering vrij tijdrovend uitpakken voor gasten. Als je uiteten gaat op een vrije dag vinden we het vaak prettig om uitgebreid een terrasje te pakken of om bij te kletsen in een restaurant. Hierbij hebben we er vaak geen erg in om wat langer te blijven zitten, het is immers een dagje uit. Tijdens je lunchpauze midden op je werkdag denk je hier echter vaak toch anders over. Traditionele catering kan daarom ook voor de nodige irritaties zorgen onder de gasten: lang wachten op bestellingen of juist lang in de rij staan om af te rekenen.

De gevolgen van deze nadelen kunnen uiteenlopen. Als het buffet niet het gewenste aanbod heeft zijn de gasten ontevreden en zullen voortaan wellicht de kantine mijden. Indien gasten er wel voor kiezen om gebruik te maken van de kantine, maar de stappen om het eten heen langer duren dan het eten zelf, is er vaak niet genoeg tijd om het bord leeg te eten waardoor er veel wordt weggegooid.

michal-parzuchowski-1O77vgBVkXQ-unsplash

Ook als je als cateraar ervoor kiest om een constante service aan te bieden, zijn er vaak beperkingen. Het inzetten van personeel om op elk moment van de dag aanwezig te zijn om de gasten eten aan te bieden kan overigens ook prijzig worden. Als iemand om 10 uur ´s ochtends een hapje wil eten moet je dit kunnen aanbieden, echter als iemand om 20 uur ´s avonds nog trek heeft wil diegene ook de mogelijkheid hebben om nog wat naar binnen te werken in de kantine. De verwachtingen voor de cateraar liggen hoog aangezien er behoefte is aan ruim aanbod op flexibele momenten van de dag.

Automatisering kan hierin een goede tussenweg bieden om persoonlijke service aan te bieden aan klanten.  

Automatisering in catering

Veel bedrijven zijn bezig om de cateringindustrie met behulp van technologie te optimaliseren. Deze technologieën zijn vaak makkelijk te implementeren en helpen enorm met het verduurzamen van de diensten en hierbij geld te besparen. Hieronder een overzicht met enkele technologische trends die kunnen bijdragen aan het verlenen van efficiëntere catering diensten.

  1. Zelfscan kassa´s

Zelfscan applicaties en afrekensystemen maken een grote opmars in de wereld van voedsel. We zien ze steeds vaker langskomen in supermarkten, echter ook voor cateraars biedt dit een effectief alternatief. Door het afrekenen te automatiseren, heb je minder personeel nodig achter de kassa en kun je gedurende de hele dag eten blijven verkopen zonder dat de personeelskosten stijgen. Voor de klanten biedt dit ook een fijne uitkomst aangezien er sneller afgerekend kan worden en zo minder tijd verloren gaat tijdens je lunchpauze.

Zelfscan kassa´s zijn steeds verder aan het ontwikkelen en kunnen op den duur ook de service meer gericht maken door voorkeuren te onthouden. Straks hoef je wellicht geen barcodes meer te scannen maar leest het afrekensysteem af welk eten jij op je bord hebt opgeschept. Afrekenen gaat dan wellicht ook automatisch zodra je als medewerker herkend wordt door het systeem waar ook je betaalmogelijkheden aan gekoppeld zijn. Zonder enige moeite kun je gewoon je eten kiezen en meenemen, de rest gebeurt dan automatisch.

  1. Vooraf gasten voorkeur laten doorgeven

Om ervoor te zorgen dat er genoeg aanbod is om aan alle persoonlijke voorkeuren van de gasten te voldoen, kun je een systeem toepassen die de gasten vooraf vragen wat hun voorkeuren zijn. Hier kun je bijvoorbeeld anticiperen of er vraag is naar glutenvrije opties, halal vlees, vegetarische opties, etc. Echter kun je hier bijvoorbeeld ook voorkeur voor portiegrootte door laten geven.

Bij bedrijfscatering kan een software per persoon onthouden wat de voorkeuren zijn en het aanbod personaliseren op basis van de vaak gekozen voorkeuren. Op deze manier kun je ook vooraf anticiperen op de gerechten die besteld gaan worden en je aanbod hierop aanpassen. Op den duur scheelt dit ook voedselverspilling en geld én kun je de gasten een gepersonaliseerde service aanbieden.

  1. Per bestelling klaarleggen om opgehaald te worden door de gasten

Vooraf anticiperen op de eetgewoontes van de gasten kan veel extra werk en geld besparen. Echter om als cateraar gedurende de hele dag eten te kunnen aanbieden die zich aanpast aan de behoeftes van de gasten, kun je nog een stap verder gaan. Het vooraf plaatsen van bestellingen en het aangeven van de gewenste ophaaltijd is hierin een handige ontwikkeling.

Zoals eerder benoemd, heeft iedereen een eigen eetschema en veelal zijn we hier ook bewust van. Zo heeft de een behoefte aan lunch om 12 uur en de ander rond 14 uur. Sommigen beginnen later met werken en eten graag een avondmaal op kantoor, dit kan om 18 uur zijn of toch om 20 uur. Door vooraf aan te geven wat je op een dag wilt eten en de gewenste tijd om je bestelling op te halen, kun je als cateraar ervoor zorgen dat de maaltijden vooraf verpakt worden en op tijd klaar staan.

Om zo min mogelijk personeel in te zetten en zo de personeelskosten te minimaliseren, kun je gepersonaliseerde kluisjes (wellicht met verwarmende of juist verkoelende functie) aanbieden zodat elke gast zijn of haar bestelling zelf in ontvangst kan nemen.

Op deze manier kun je je personeel gericht inzetten op basis van de eettijden van de gasten en preparatietijden die nodig zijn om de gerechten klaar te maken. Dit scheelt personeelskosten, vermindert voedselverspilling, biedt garantie aan de gasten dat zij de gerechten van hun voorkeur kunnen eten, én biedt flexibiliteit op basis van eet momenten.

Deze ontwikkelingen in digitalisering van de cateringindustrie bieden dus vele voordelen voor zowel de cateraar als de gasten. Om voorloper te worden in de cateringindustrie van de toekomst, is het toepassen van digitale alternatieven in je huidige service cruciaal. Evalueer je huidige strategieën en implementeer waar nodig deze trends om je service te optimaliseren. Bovendien is het belangrijk om open te staan voor nieuwe ideeën. Er zijn altijd wel jonge technologische bedrijven beschikbaar om van jouw ideeën een baanbrekend product te maken waarmee jij koploper wordt binnen de branche.

 

Meer informatie over catering oplossingen in het nieuwe normaal? Klik dan hier