5 Handige tips om minder vlees te eten en dit vol te houden

simon-berger-CnygD0-II6M-unsplash

Dat vlees het milieu belast zal vast geen verrassing voor je zijn en je zult wellicht al vaker hebben nagedacht om je vleesconsumptie te verminderen. Maar als jij gewend bent aan een lekker stuk vlees naast je aardappelen of een rookworst op bij je zuurkool, kan het lastig zijn om dit los te laten.

Wij helpen je hierbij door je tips te geven om geleidelijk minder vlees te eten én bieden je een overzicht van onze favoriete alternatieven en vleesvervangers om deze tips op een smaakvolle manier toe te passen op je maaltijden.

 

Waarom minder vlees eten?

Er hangt vaak nog een negatief stigma om vegetarisch eten heen, vaak juist omdat men zich er niet veel in verdiept. Maar dat de vleesindustrie een groot impact heeft op het milieu is onbetwistbaar. 

Het houden van vee kost namelijk enorm veel land, water en voer wat een groot impact heeft op het milieu. De dieren zelf stoten ook veel broeikasgassen uit door hun uitwerpselen en het vervoeren van vlees draagt hier ook een behoorlijk steentje aan bij. Daarnaast komt bij het eten van bewerkt vlees en rood vlees een hoger risico op verschillende ziektes zoals onder andere diabetes type 2 en vormen van kanker. 

Om een lang verhaal kort te maken: minder vlees eten = een goed idee. Maar hoe moet je nou beginnen en nog belangrijker, hoe houd je dit vol?

 

5 Tips om minder vlees te eten

 

Tip 1: Zet een doel voor jezelf


Veranderingen toepassen is altijd het makkelijkste als je weet waar je het voor doet. Bepaal daarom vooraf wat je doel is; wil je bijvoorbeeld minder vlees eten of helemaal geen vlees meer eten? Door bij te houden hoeveel vlees je bespaart, kun je ook je impact op de wereld bij houden voor verdere motivatie, want als je per week 100 gram minder vlees eet dan verlaag je de broeikasuitstoot van je voedingspatroon met ongeveer 5-10% (voedingscentrum) .

 

Tip 2: Begin klein


Om cold turkey te stoppen met het eten van "turkey" bestaat de kans dat je snel weer afhaakt. Begin daarom met kleine veranderingen. Bijvoorbeeld één vegetarische maaltijd per dag of één vegetarische dag per week. Zodra je wat meer begint te wennen aan deze verandering kun je steeds een stapje verder gaan.

 

Tip 3: Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen.


Er zijn veel verschillende recepten, onder meer in de wereldkeuken, waar geen vlees in zit verwerkt. Door veel te variëren en nieuwe recepten en producten uit te proberen hoeft vegetarisch eten nooit saai te zijn. Binnen no-time ben jij een expert in je keuken!

 

Tip 4: Kleinere vlees porties, grotere groente porties


Als je nog niet helemaal kunt stoppen met vlees eten kun je er ook altijd voor kiezen om kleinere porties te nemen. Mocht je dan nog niet vol zitten? Schep liever een extra lepel groenten op in plaats van nog een stuk vlees, en je zult merken dat je vleesinname per week flink omlaag zal gaan.

 

Tip 5: The Game Changers film


Bekijk The Game Changers op Netflix voor motivatie en inspiratie om deze transitie door te zetten. Een verkenning van de vele voordelen van een plantaardig dieet voor atleten, verteld door bekende gezichten zoals James Wilks (UFC vechter), Arnold Schwarzenegger, Lewis Hamilton en nog veel meer. Een betere motivatie is er bijna niet. Bekijk hier de trailer:

 

 

Meer verdiepen in films en series over voedsel en duurzaamheid? Bekijk hier onze ultieme watchlist.

 

 

Onze favoriete alternatieven

Om de voedingsstoffen binnen te krijgen die vlees bevat, zijn er veel vegetarische voedingsbronnen die je in je maaltijden kunt verwerken. Denk hierbij aan peulvruchten, soja, noten, zeewier, paddenstoelen en nog veel meer. Maar om het wat makkelijker te maken kun je ook altijd kiezen voor kant-en-klare vleesvervangers. Wij zetten onze favoriete alternatieven op een rijtje:

 

Niek website cirkel groenNiek Storm: 

De producten van Beyond Meat is zelfs lekkerder dan veel ¨normale vlees¨. Deze ultieme vleeservaring maar dan zonder vlees moet je zeker geprobeerd hebben.

Bij Beyond Meat worden door middel van plantaardige ingrediënten, vlees producten gemaakt. De producten bevatten evenveel of zelfs meer proteïnes, geen cholesterol, minder verzadigde vetten en geen antibiotica of hormonen. Beyond Meat kun je vinden bij steeds meer supermarkt ketens dus neem deze week een lekker stuk "vlees" mee.  Bekijk hier de producten van Beyond Meat

 

Bruce Westeneng vanuit BestelBewuster kantoor in AmsterdamBruce Westeneng:

Een merk springt er voor mij wel echt uit en dat is De Vegetarische Slager. Vegetarische burgers, kipnuggets, schnitzels en frikandelbroodjes zelfs! Het lijstje gaat maar door. Ik raad daarom zeker aan om dit ook eens te proberen en wie weet wil je niet anders meer!

De Vegetarische Slager maakt vegetarisch "vleesch" met dezelfde smaak en structuur als de dierlijke varianten. Met een breed assortiment, te vinden in vrijwel alle grote supermarkten, kun je ultiem genieten van je vleesloze dagen.  Bekijk hier de producten van De Vegetarische Slager

 

Nathalie van den Berg BestelBewusterNathalie van den Berg:

Ik hou wel van af en toe fastfood bestellen, daarom zou ik voor de guilty pleasures adviseren een keertje vega te kiezen bij je favoriete fastfood keten. De vegetarische nuggets van de McDonalds schijnen een groot succes te zijn, dus zeker iets om bij je volgende bestelling rekening mee te houden!